keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Jakelukanavat (Tehtävä 2.)

Toisena tehtävänä oli tutustua Pohjois-Lapissa sijaitsevaan matkailuyritykseen, Giellajohkaan, ja löytää sille uusia potentiaalisia jakelukanavia MEK:n teettämistä eri maihta käsittelevistä jakelukanavatutkimuksista. Tutkimuksia on tehty kulttuurimatkailusta, sekä kylä- ja outdoor-matkailusta.

Tarkoituksena oli tutkia, mitä kanavia hyödyntäen Giellajohka tavoittaisi iso-britannialaisia, saksalaisia ja suomalaisia uusia potentiaalisia matkailijoita, unohtamatta tietenkään muitakin kansalaisuuksia.

Tripadvisorissa ja booking.comissa Giellajohka jo löytyy, joten ne voidaan "unohtaa" suosiolla.

Giellajohka
Giellajohka siljaitsee Pohjois-Lapissa Kaamasen ja Karigasniemen välissä Muotka-tuntureiden kupeessä. Matkaa Ivalon lentokentälle kertyy reilut 100 km, joten ihan kivenheiton päässä lentokentästä tämä idylli ei sijaitse. Pääpaino on kalastus- ja luontomatkailulla, mutta myös hiihto- ja huskysafarimahdollisuuksia on tarjolla.
Kuvan lähde: Giellajohka.fi

Brittiläiset turistit

Kulttuurimatkailun  ja  Outdoor-matkailun selvitysten mukaan Britannia on yksi maailman johtavista kulttuurimatkailun keskuksista. Tämä voi asettaa tietynlaisen riman korkeammalle, kun puhutaan briteille tehtävästä kulttuurimatkailusta. Heidän kohdallaan vastaanottaja voi olla jopa kriittinen kulttuuria käsittelevien aiheiden ympärillä. Kulttuurimatkailun osalta britille kannattaakin luoda selkeä ja tyylikäs kuva tarjottavasta palvelusta. Käytetty  kieli tulee olla huoliteltua ja hyvää englantia. Web-portaalien ylläpitäjiin kannattaakin olla yhteydessä vasta siinä vaiheessa kun omat sivut ovat kunnossa. Myös uusien, erikoisuuksienkin tarjoaminen kannattaa, sillä usein "Thinking Out Of The Box"-ajattelu saattaa herättää kulttuurinnälkäisen brittituristin mielenkiinnon. Britanniassa on myös taloudellisen taantuman myötä "retromatkailu" telttailun muodossa nostanut päätään, joten sitä voisi Giellajohkakin hyödyntää...

Brittiläisten matkailijoiden tekemät hiihtomatkat putosivat vuonna 2010 edellisestä kaudesta -11%, kun taas risteilymatkustuksen suosio on lisännyt vuosi vuodelta suosiotaan. Hiihtomatkailussa brittituristien suosikki on ollut Ranska (33,2%). Keski-Euroopan ja Pohjois-Amerikan hiihto- laskettelukohteiden jälkeen tulevat lopulta muut maat saaden yhteensä 6,3% brittiläisistä hiihtoturisteista. Tuosta 6,3% suuntaa osa myös Suomeen ja Lappiin, joskin suurin osa ei taida saavuttaa Giellajohkaa sen kesämatkailupainotteisuuden vuoksi.

Kuten muuallakin Euroopassa, on myös yritysmatkailun osuus pienentynyt pitkään jatkuneen taloudellisen tilanteen vuoksi. Lisäksi oman haasteensa luo koulujen loma-ajat, jotka määräävät kysyntäpiikillään käytännössä monen perheen lomailukauden.

Suomeen tulevista brittituristeista lentoyhteydet muodostavat luonnolliset kulkureitit. Lontoo ja Kaakkois-Englanti, sekä Manchesterin ja Edinburghin alueet tarjoavat säännöllisten lentoreittien vuoksi kulkuyhteydet Suomeen, chartereita unohtamatta. Vuonna 2010 Suomessa kävi 263000 matkustajaa Iso-Britanniasta. Heistä vapaa-ajan matkustajia oli 38%. 1-3 yöpymistä sisältäviä matkoja oli lähes puolet, kun taas päivämatkoja lähinnä Lapin kohteisiin chartereina oli 12%. Keskimäärin brittituristi käytti 2010 keskimäärin 361 euroa vierailunsa aikana Suomessa.

Mitä kanavia brittituristeille?
  • Velvet Escape, Keith Jenkinsin matkailusivusto, jonka pääsisältönä on blogi. Kuukaisittaisia kävijöitä 48.000. Herran voi kutsua kylään, vaikka onkin ollut jo Suomessa.
  • British Guild of Travel Writers, noin 300 jäseninen matkailutoimittajien yhdistys.
  • Visit Finland, kalastusmatkailusivut Visit Finlandin sivustolla; pääsivulla kuukausittain 8000 brittikävijää.
  • Fishing.co.uk -foorumi, kuukausittain noin 4200 kävijää; kalastusaiheinen foorumi, jolla keskustelu on ilmaista.
  • Go Fishing -foorumi, noin 21000 kuukausittaista kävijää; keskustelua, kuvia ja bannerimainontaa.
  • Hiking in Finland -foorumi; vaelluksesta ja ulkoilusta kiinnostuneille, blogeja ja bannerimainontaa, sivulatauksia kuussa noin 45.000.
  • Outdoos Magic -sivusto, jonka kävijä on hyvätuloinen, ekologisista arvoista välittävä luontomatkailun ystävä. Sivullä yli 200000 kävijää kuukausittain.
  • Virtual Tourist, joskin tämän kansainvälisen sivuston 1,2 miljoonasta rekisteröityneestä käyttäjästä vain 7% tulee Iso-Britanniasta. 

Saksalaiset turistit
Saksalaistet turistit ovat jo pitkään suosineet matkailua Lappiin. Heidän taustatiedoistaan löytyy myös materiaalia niin kulttuurimatkailun kuin outdoor-matkailunkin parista. Koska kansoista löytyy eroja, on myös saksalaisten ja brittituristien välilläkin eroja. MEK:n kulttuurimatkailuraportin mukaan, on kuitenkin saksalaisten kohdalla enemmän suositeltavampaa käyttää myös matkanjärjestäjiä, sillä osa saksalaisista turisteista on hyvinkin perinteisiä ostokäyttäytymisensä osalta. Toki siis myös suora online-näkyvyys on suositeltavaa, mutta matkanjärjestäjiäkään ei pidä unohtaa yleisellä tasolla. Koska saksalainen kohderyhmä on hyvin kiinnostunutta kulttuurimatkailusta Suomeen, erityisesti Savonlinnan Oopperajuhlat ovat suosittu kohde, voi taas suora online-kontaktointi tavoittaa enemmänkin nuorempaa ja luontomatkailustakiinnostuneempaa kohderyhmää. Kulttuurimatkailu kun ei Giellajohkan tapauksessa oikein sovi tarjontaan. Vahvuutena on kuitenkin kalastustarjonta, joka kiinnostaa myös saksalaisia niin omatoimimatkailuna kuin myös matkanjärjestäjien tuotantona.

Suomella on hyvä näkyvyys Saksassa eri yhteisöjen kautta. Suomen Saksan suurlähetystöllä on omat sivut,  Suomen Saksan-instituutilla on omat fooruminsa ja MEK tarjoaa myös näkyvyyttä. Näidenkin kanavien kautta soi kysellä kontakteja ja saada omaa näkyvyyttä.

Yleisenä suosituksena MEK:n ohjeet saksalaisia turisteja varten ovat mm. seuraavat:
  • Paljon sisältlöä, määrä korvaa saksalaisten kohdalla jopa laadun
  • Blogien pito, johon sisältönä myyntiargumentteja
  • Videot
  • Muiden suosittujen suvujen tai blogien sisällön jakaminen

Mitä kanavia saksalaisille?

Matkanjärjestäjiä: Yllättävää on myös se, että harvalla matkanjärjestäjällä oli tarjota keskustelupalstaa tai Facebook-sivua. Tässä kuitenkin joitain mielestäni suositeltavia yhteistyökumppaneita. - Näissä on omat provisiokustannuksensa ja sopimusbyrokratiansa toki...
  • B & T Touristik; pieni opinto- ja kulttuurimatkoja tekevä matkanjärjestäjä, jolle kannattaa vinkata ainutlaatuisesta ja eksoottisesta Lapin luonnosta.
  • Urlaub auf dem Bauernhof; keskustelua ja infoa mm. maaseutumatkailusta, "metsälomista" jne.
  • Colibri Travel; "eläintentarkkailumatkoja", matkoja luontoon vaativille asiakkaille. Haasteena se, vastaako Giellajohkan taso asiakkaiden vaatimuksia?
  • GEO-Tours;  luontomatkailua, ekologisuutta arvostavalle, luonto- ja valokuvaus arvossaan. Myy jo Suomea, eli tuntemusta löytyy.
  • Eurofun Touristik; jo Suomea myyvä vaellus- ja luontomatkailutoimisto.
  • Angelreisen; Matkanjärjestäjä, joka tarjoaa myös keskustelupalstan, blogia jne.
  • Kingfisher Reisen; Urheilukalastajille suunnattu myyntikanava
Tai jos mentäisiinkin itään, Venäjälle?

Yksittäisiä venäläisiä turisteja saattaa olla pienillä rusursseilla hieman kankala tavoittaa. Vinkkejä siihen löytyy niinikään MEK:n kulttuurimatkailun ja outdoor-matkailun infopaketeissa.

Venäjällä hakukoneista Googleakin suositumpi on Yandex, jolla on noin 60% Venäjän hakukonemarkkinoista. Näin ollen Google Adwordsin lisäksi Yandexin vastaava Yandex Direct-palvelu on hyvä muistaa hakukoneoptimoinnin yhteydessä.

Kalastus on Venäjällä suosittu harrastus, joten Giellajohka tarjoaa siihen hyvän vaihtoehdon. Koska sijainti Murmanskin lähellä on otollinen, voi myös sieltä suunnata lomalle Lappiin Pietarin lisäksi.

  • Rusfishing; aktiivinen foorumi, jossa noin 65000 rekisteröitynyttä kävijää, sekä 300000 kävijää kuukaudessa. Myös Bannerimainonta on mahdollista.
  • All Fishing; toinen aktiivinen foorumi, jolla noin 25000 rekisteröitynyttä kyttäjää.
  • Forum Fishing; Pienempi, mutta aktiivinen foorumi, jolla reilut parituhatta rekisteröitynyttä käyttäjää. Myös ilmainen blogimahdollisuus sisällöntuottamiseen.
  • Match Fishing; Aktiivinen foorumi kalastuksen ystäville, yli 9000 rekisteröitynyttä kävijää. Mahdollisuus bannerimainontaan, keskusteluihin ja blogiin kalastusmatkailusta ja kalastuksesta.

Entä kotimaalaiset matkailijat?
Googlen avulla löytyi hämmentävän paljon Lapin kalastukseen liittyviä tuloksia. Valitettavasti Giellajohkaa ei tullut vastaan, joten hakukoneoptimoinnin kehitys voisi tuottaa parepia hakutuloksia.

Myös näkyys joko virallisella bannerilla tai tekstimuodossa erilaisialla keskustelufoorumeilla, kuten Erä-lehden sivuilla tai Kalapaikka.netissä voisi lisätä näkyvyyttä. Löytyypä jopa kokonainen lista kala-aiheisista blogeistakin! Ja kuka estää ottamasta yhteyttä TV-tuotantoyhtiöihin, jolloin näkyvyyttä voisi saada vaikka Erätulilla-ohjelmaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti