maanantai 28. huhtikuuta 2014

Ajatuksia verkkokaupasta (Tehtävä 3.)

Verkkokauppa ja internet ovat tulleet jäädäkseen ja samalla muuttaneet myös matkailun elämystuotannon ostoprosesseja. Matkatoimistoista ostettavat matkat ovat vähentyneet ja samalla perusmatkatoimistot, välittäjämyyjät, ovat vähentyneet. Tavallisesta matkatoimisto virkailijasta on tullut enemmänkin erityisasiantuntija, joka tekee räätälöytyjä erikoispaketteja "sarjatuotantokaupankäynnin" sijaan. Historiaa ovat ne ajat, kun matkatoimistovirkailija kirjoitti käsin voucherin, leimasi sen ja antoi asiakkailleen...

Muistoja menneisyydestä, lipunkirjoitusoheita matkatoimistoille.
Kuva: Viking Line ABC-myyntiopas 1.10.1992-30.4.1993.


Ostamisen ihana helppous
Nettikaupankäynti on helpottanut ostamisprosesseja monella tavalla. Asiakkaat osaavat vaatia nykyisin ehä enemmän verkossa olevia palveluja, sekä erityisesti hinnasta on tullut netin myötä suurikin ase, sillä hintavertailu erilaisissa sähköisissä myyntikanavissa on jopa tehty todella helpoksi.

Kauapnkäynnin arvoketju onkin intrnetin ja nettikaupan myötä muuttunut melkoisesti "vanhoista, hyvistä ajoista". Monipuoliset jakelukanavat, vertailumahdollisuudet, ostaminen 24/7-asenteella ja netitikaupan löytyminen kädenulottuvilta tietokoneelta, tabletilta tai kännykästä tekevät ostamisesta helppoa ja vaivatonta. Asiakkaan kannalta helppoutta lisää vielä esimerkiksi Lapin laskettelukeskusten tyyppiset verkkokaupat, joista muutamalla klikkauksella voi ostaa käytännössä kaiken mahdollisen lomaan liittyvän majoituksesta huskysafariin.

Mutta nettiostamisessa on omat varjopuolensakin. Esimerkiksi kuluttajanasuojalainsäädäntö, tai takaisinmaksut peruutus- ja muissa ongelmatilanteissa eivät suju aina täysin ongelmitta. Hyvänä esimerkkinä on Eyjafjallajökullin tulivuorenpurkaus keväällä 2010 Islannissa, joka lamaannutti ison osan Euroopan lentoliikenteestä eri sykleissä. Muutamat tuttavani esimerkiksi olivat ostaneet edullisia "nettilentoja", joista osa myöhästyi ja peruuntui, jonka seurauksena taas jatkolennot, jotka olivat ostettu toiselle yhtiölle, ehtivät lähteä. Jos lennot olisi ostettu matkatoimiston kautta, olisi matkatoimisto hoitanut uudelleenreititykset ja muut ongelmaan liittyvät asiat, mutta nyt tuttavani olivat itse vastuussa lennoistaan ja niiden uudelleenjärjestelyistä. Kuulemma silloin tuli matkatoimistoa ikävä.

Helppoa ostaa, haasteellista tuottaa?
Onko nettikaupankäynti aina yrittäjän kannalta yhtä helppoa kuin asiakkaan? Uskaltaisinpa väittää, että mitä pienemmästä matkailuyrityksestä on kyse, sitä haasteellisempaa resurssien - niin osaamisen kuin taloudellistenkin resurssien - kannalta nettikaupankäynti ei ole aina helppoa. Toki nettikauppa tuo kustannussäästöjä, kun ei esimerkiksi tarvitse välttämättä maksaa vuokria toimitiloista, mutta selkeän ja helpon nettikaupan luominen ei suju kädenkäänteessä. Pienyrittäjän saattaakin tietyissä tilanteissa olla viisainta verkostoitua toisten yrittäjien kanssa, tai ulkoistaa verkkokaupan suunnittelu tai ylläpito, mikäli omat resurssit eivät riitä.

Hyvin suunniteltu ja toteutettu verkkokauppa taas edesauttaa liiketoimintaa huomattavasti. Kun hakukoneoptimointi ja muut toimenpiteet ovat kunnossa, asiakas löytää helposti sivuille. Mahdollinen lisämyynti hyvin toteutettuna tuo lisätuloja yrittäjälle ja kasvattaa asiakkaan kokemaa elämystä. Sivujen ylläpito tuotetietouden ja ajankohtaisuuden kannalta on nopeaa ja helppoa tehdä verrattuna esimerkiksi printti,mteriaalien uusimiseen. Vielä jos nettivarausjärjestelmä on saatu integroitua keskustelemaan yrittäjän muiden järjestelmien, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmään tai laskutusohjelmaan, säästyy valtavasti aikaa ja vältytään turhilta harmailta hiuksilta. Ja ne varmuuskopiot, ne ovat tässä tilanteessa helpompi varmistaa, kuin pöytäkoneen kovalevyllä oleva Excell-tiedosto, joka pahimmillaan sisältää kaiken tiedon ainoana ohjelmana.

Globaalit jakelujärjestelmät
Runsaasti Suomessakin suosiota kasvattaneet globaalit jakelujärjestelmät helpottavat myös matkailun nettikauppaa ja samalla työmäärää. Eri periaatteilla toimivat kanavatt, kuten Trivago, Booking.com tai Hotels.com toki vaativat omat investointinsa ja kulunsa yrittäjän osalta, mutta samalla voivat tuoda helposti lisäkauppaa yrittäjälle ja säästää turhissa mainos- tai muissa kustannuksissa. Oman lisänäkyvyytensä tuovat toki myös esimerkiksi sosiaalisen median eri kanavat, joiden avulla voidaan tavoittaa myös ihan uusia kohderyhmiä, kuten nuorempia kuluttajia, heit kiinnostavalla tavalla. Oman kokemukseni perusteella uskallan esimerkiksi suositella Facebookin mainontaa, sillä oman komemani mukaan kustannuksiltaan se maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

Entä historia?
...ai niin! Esitteitä löytyy edelleen, mutta kuka muistaa matkailualalta faksin varauskanavana? Tai "snurran", tuon alkeellisen ja fyysisen varausjärjestelmän, metallihäkkyrän, joka oli täynnä pahvikortteja. Kollegani ovat kertoneet monia hauskoja tarinoita liittyen vanhoihin varausjärjestelmiin ja ylipäätään tapoihin tehdä matkailualan myyntityötä. Nettikaupan myötä nämä tapahtumat, kohtaamiset ja kommellukset asiakkaan ja kollegoitten kanssa uhkaavat jäädä historiaan, koska nettikaupaunkäynnissä ei oikein tarinoita synny. No, oli niin tai näin, täältä voit hetkeksi uppoutua faksin tunnelmaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti