sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Onnistunutta matkailumarkkinointia (Matkailun sähköinen liiketoiminta / Tehtävä 11.)

Millainen on onnistunut matkailun markkinointikampanja? Mielestäni hyvänä esimerkkinä toimii Viking Linen M/S Viking Grace -aluksen kampanja, joka voitti Markkinointi & Mainonta lehden "Vuoden 2013 markkinointiteko" -palkinnon. Viking Grace aloitti liikennöintinsä Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -reitillä tammikuussa 2013.

Kampanjan muoto

Viking Gracen lanseerauskampanja alkoi syksyllä 2012 ja jatkui läpi talven ja kevään 2013. Ennen aluksen liikenteen alkua seurattiin aluksen omilla nettisivuilla ja omilla Facebook-sivuilla aluksen suunnittelua ja rakentamista, sekä ihmisiä, jotka liittyivät alukseen jollain tavalla. Kampanjassa hyödynnettiin toki myös Viking Linen omia nettisivuja ja Facebook-sivuja, sekä YouTube-kanavaa alukseen liittyvällä mainonnalla ja informaatiolla. Lisäksi aluksen lanseerauksessa hyödynnettiin mm. TV-yhteistyötä esimerkiksi Tanssii Tähtien Kanssa-ohjelmassa. Kampanjaa tukivat myös erityyppiset ulkopuoliset tahot, kuten bloggaajat ja median edustajat. Kampanjassa olivat mukana toki myös perinteisemmät kanavat, kuten printtimainonta, ulkomainonta, tv-mainonta sekä radiomainonta. Eikä pidä unohtaa henkilökohtaisen myyntityön merkitystä, joka on varsinkin B-2-B-sektorilla tärkeässä asemassa matkailualalla. Laivan suosio on ollut ensimmäisen liikennöintivuoden aikana valtaisa. Aluksen miljoonannen matkustaja raja saavutettiin jo syyskuussa, eli vain seitsemän kuukautta liikenteen alkamisen jälkeen.

MS Viking Grace. Kuva Viking Linen lehdistökuvapankista.
 

"No risteilythän nyt on jo nähty...." Vai onko?

Monilla nykyajan kuluttajilla on ollut se asennoituminen Itämeren risteilylaivoihin, että ne eivät välttämättä tarjoa halpoja viinaostoksia lukuunottamatta mitään uutta. Tähän tilanteeseen Viking Grace toi muutosta ja sen myös haluttiin välittyvän kuluttajalle. Aluksen suunnittelussa isossa asemassa oli vuoden 2011 sisustusarkkitehdiksi valittu Vertti Kivi ja hänen dSign -toimistonsa. Aluksen suunnitteluun haluttiin uutta näkökulmaa, joten sisustuksen suunnitellut Vertti Kivi valittiin tehtävään siksi, ettei hän ollut koskaan suunnitellut sisustusta laivoihin. Perinteiset laivojen sisustajat jätettiin tällä kertaa rannalle, koska nyt haluttiin uusia ideoita vastaamaan asiakkaiden kysyntään.

Kohderyhmä, jolle aluksen lanseerauskampanja suunnattiin, oli oletettavasti toki jo olemassa olevat risteilyasiakkaat, mutta ennen kaikkea ne, jotka eivät ole olleet risteilyillä pitkään aikaan, tai ne, jotka eivät edes ole halunneet risteilylle, koska "laivalla ei ole mitään uutta". Herättämällä juuri näiden potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus, on saatu herätettyä keskustelua risteilylaivojen uudesta sisällöstä, uusista mahdollisuuksista ja saatu uusia asiakkaita.

Mitä uutta alus sitten tarjoaa? Uudenlaisia hyttejä, joissa on sisustuksen ja käyttömukavuuden lisäksi kiinnitetty huomiota esimerkiksi vuodevaatteisiin, tyynyihin ja patjoihin. Uudentyyppisiä, inspiroivia kokoustiloja modernilla tekniikalla. Uusia ravintolakonsepteja, joissa on tarjolla innovatiivisia ruokia, kuten ramenburger, joka oli viime vuonna uusinta uutta New Yorkin ruokakulttuurissa, mutta Suomessa kukaan ei ollut vielä kuullutkaan siitä.  Viihdettä, joka yllättää, kuten julkkiksen vetämä villasukkienkudontahetki kuohuviinin kera. Ekologista liikennettä maakaasukäyttöisellä laivalla. Monipuolisen SPA:n, jossa voi nauttia porealtaan mukavuudesta merinäköalasta nauttien. Kannattaa kokeilla.


Kampanjan tulokset

Matkustajamäärien kasvu on ollut kampanjan suurin konkreettinen tulos. Viking Gracen lanseerauskampanjan onnistuvuudesta kertoo myös se, että aluksen tultua liikenteeseen, Viking Linen markkinaosuus kasvoi Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -reitillä yli seitsemän prosenttia ollen nyt 57% reitin markkinoista.

Mutta konkreettisten myyntilukujen lisäksi myös imagollinen kasvu ja kehitys ovat olleet varmasti hyviä. Kuluttajien asenteet lienevät muuttuneen positiivisemmiksi uuden aluksen ja sen markkinointiviestinnän myötä. Tästä kertonevat asiakas- ja markkinatutkimukset, sekä markkinoinnin ammattilaisten myöntämä palkinto.

Omia ajatuksia kampanjasta

Jos olisin saanut itse vapaat kädet kehittää kampanjaa, olisi hyödyntänyt elävää ja reaaliaikaista kuvaa YouTuben, Instagramin ja Facebookin osalta vielä enemmän. Kampanjaa varten tehtiin omat internetsivut, jotka kuitenkin erosivat visuaaliselta ilmeeltään melko paljon pääsivustosta ja muusta markkinointiviestinnästä. Nyt tuli vähän se mielikuva, että imagollisesti Grace on ihan eri tuote kuin muut alukset. Tämä voi olla tiettyyn rajaan asti ihan ok, mutta entä jatkossa? Halutaanko yksi alus todella erottaa muista saman laivaston aluksista omaksi brändikseen?


 

7 kommenttia:

  1. Todellakin, luettuani tämän tajusin miten tehokkaasti uusi laiva oli mediassa. Onnittelut siitä yhtiöllenne! Monipuolinen markkinointimix. Saitteko myös profiililtaan uusia matkustajaryhmiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos lasketaan aluksen näkyminen mediassa eri muodoissa, on kampanja maksanut itsensä takaisin varmasti! Myös uusia asiakkaita on tavoitettu, mikä kertoo kampanjan onnistuneisuudesta,.

      Poista
  2. Kiva esimerkki blogien hyötykäytöstä.

    VastaaPoista
  3. Grace on varmasti upea laiva ja vierailun väärti. En ole itse testannut, mutta siellä käyneet tuttuni ovat näin kertoneet. Harmi kun purjehtii kaukaa Turusta, ei ole niin helppo hypätä kyytiin... Lanseerauksessa käytetty mediamix on ollut onnistunut, koska tulokset ovat yllättäneet tekijätkin. Itse olen erittäin bränditietoinen ihminen ja ihmettelen kanssasi sitä, että tämä yksi alus irrotettiin omakseen Viking-brändistä. Herää kysymys, onko Vikingin alkuperäisbrändissä jotain vikaa?? Jos on, niin Gracellahan sitä olisi saatu parannettua. Ja jos ei, niin miksi sitä ei käytetty. Onnea ja menestystä!

    VastaaPoista
  4. Gracelle mieleni tekisi, mutta pakko tunnustaa, että Turku on niin kaukana. Kuvaamasi kampanja oli mahtava markkinointimix. Nyt, vasta keskustelunne luettuani, ymmärrän sen poikenneen yritysbrändistä. Hmmm. Se oli onnistunut ratkaisu lanseeraukseen. Ehkä tämä nähtiin keinoksi uudistua, ja jatkossa vanhaa ja uutta hiotaan yhteen?

    VastaaPoista
  5. Minun tuttavapiirissä monet ovat käyneet uudella Gracella. itse en nyt kamalasta risteilyistä välitä,mutta nyt kyllä alkoi kiinnostamaan. Todella kattavasti olet kertonut ja analysoinut kampaanjaa.

    VastaaPoista
  6. Olihan kampanjassa myös hyviä videoita, kuten tämä http://vimeo.com/43683787

    VastaaPoista