tiistai 18. helmikuuta 2014

Hakukoneoptimoinnin parantaminen (Matkailun sähköinen liiketoiminta / Tehtävä 10b.)

Kirjoitin aikaisemmin Wasalinen nettisivujen konversion parantamisesta. Päätin kokeilla myös, miten Wasaline näkyy hakukoneissa.

Netin eri hakukoineista ylivoimaisin lienee meille kaikille tuttu Google. Suomen kielessä termille "etsiä tietoa internetistä" on tullut synonyymi "googlettaa", jota käytetään hyvin arkipäiväisesti. Hakukone itsessään on internetpohjainen sovellus, joka etsii jatkuvasti uusia sivuja liittäen ne hakutietoihinsa hakusanojen avulla. Käytännössä siis hakukone listaa hakutuloksia nettisivuille syötettyjen hakusanojen mukaan siten, millä sanalla tai sanoilla etsijä tietoa hakee.

Hakukoneoptimoinnilla puolestaan tarkoittaa sivun ylläpitäjien toimenpiteitä, joiden avulla voidaan kasvattaa haluttujen sivuvierailijoiden määrää verkkosivuilla hakukoneiden kautta tehdyillä etsinnöillä.Jos hakukoneoptimointi tehdään hyvin, nousee kyseinen sivu hakutuloksissa korkealle. Hakukoneoptiomoinnin lisäksi voidaan ostaa mainostilaa, jolloin sopivalla määrällä euroja saadaan sivun linkki jopa ensimmäiseksi hakutuloksen listassa.

Luonnolliset - eli ilmaiset - hakukoneiden tekemät haut tapahtuvat siten, että hakukone etsii käyttäjän syöttämää hakusanaa tai hakulausekkeita vastaavia yhtäläisyyksiä tietokannoistaan. Hakukoneoptimoinnilla voidaan nostaa sivun sijoittumista hakulistauksessa. Kun lähdetään tekemään tekemään hakukoneoptimointia, pitää olla ensin tavoitteet selvillä. Halutaanko esimerkiksi lisätä uusien, potentiaalisten asiakkaiden määrää joltain tietyltä alueelta? Halutaanko kasvattaa liiketoimintaa? Lähdetään katsomaan, miten Wasalinen kohdalla asia on.

Jos kirjoitan Googleen hakusanan "Vaasanlaiva", "Wasaline" tai "Wasa Line", nousee ensimmäiseksi linkiksi toivotusti Wasalinen kotisivu. Sensijaan muut hakutulokset käsittelevät pääasiassa Vaasasta liikennöiden alusten historiaa eri muodoissa. näkyvimpänä on oikeassa reunassa Wikipedian artikkeli vanhasta Wasa Line-yhtiöstä, jonka toiminta on loppunut jo kauan sitten.


Jos kokeilen Googleen muita hakutermejä, jotka liittyvät laivaliikenteeseen Suomen ja Ruotsin välillä, ovat tulokset yllättävän heikot Wasalinen kohdalla. Esimerkiksi hakusanat "Autopaketti" tai "Auton kanssa Ruotsiin" eivät tuottaneet hakutuloksia Wasalinelle. Sensijaan "Laivalla Ruotsiin" -haku nosti lopulta Wasalinen kolmanneksi Finnlinesin Naantali-Kapellskär -reitin sivun (1.) ja Viking Linen sivujen (2.) jälkeen.

Mitä voisi tehdä, jotta hakukoneoptimointi toteutuisi tehokkaammin?

1. Kilpailijoiden aktiivinen seuranta. Mitä tekevät muut laivayhtiöt, millaisia trendejä alalla on, mitä asiakkaat haluavat? Tämä yhdistettynä omien nettisivujen sisällöntuottamiseen, tekstiasuun, sanavalintoihin ja sivujen ohjelmointiin edesauttaisi varmasti sivujen asemaa hakutuloksissa.

2. Hakukoneystävällisempi sivurakenne. Koska hakukoneet tulkitsevat parhaiten verkkosivuja, joissa on selkeä rakenne, ja koska ainakin omasta mielestäni Wasalinen sivustossa oli hieman epäloogisuutta ja päällekkäisyyttä rakenteessa, voisi sivujen rakennetta, logiikkaa ja sisältöä muokata vielä enemmän hakukone- ja myös käyttäjäystävällisemmäksi. Myös sisältöä voisi täydentää, sillä jotkin sivut sisälsivät pahimmillaan vain yhden kuvan, eikä lainkaan mitään tekstisisältöä. Jos ei ole tekstiä, ei ole hakusanojakaan, eikä sitämyöden hakutuloksiakaan. Tekemällä esimerkiksi lasten viihtestä kertovalle sivustolle sisältöä, voisi perheristeilyjä etsivä päätyä Wasalinen sivuille.

3. Paremmat TITLE-otsikkotunnisteet yhdistettynä runsaampaan sisältöön. Hyvässä sivun ostikkotunnisteessa on sivun sisältöä kuvaavia sanoja, mutta niistä ei ole hyöty, jos sisältö puuttuu sivuilta.

4. Sisällönkuvauskentät palvelemaan paremmin hakukonetta. Sisällönkuvauskenttä tiivistää hakukoneelle sivun sisällön ja auttaa parantamaan sivun asemaa hakukoneen tuloksissa. Jos sivulla kerrotaan esimerkiksi autopaketeista Ruotsiin, tai laskettuelumatkoista Åreen, kannattaisi sisällönkuvauskenttään tiisvistää sivun sisältö, jotta potentiaalinen asiakas löytäisi tiensdä Wasalinen sivuille.

5. Asiakkaiden ja trendien tutkiminen, jotta tiedettäisiin realistisesti, millä hakusanoilla ihmiset hakevat tietoa ja millaista tietoa esimerkiksi auton kanssa Ruotsiin matkustava potentiaalinen laivayhtiön asiakas haluaa. Tällöin sisältö sivuilla voitaisiin tuottaa entistä enemmän myyntihenkiseksi ja inspiroivammaksi ja asiakas, joka on aina mennyt Ruotsiin Turusta, voisikin päätyä kokeilemaan Vaasa-Uumaja -linjaa.

5 kommenttia:

  1. Hyvä teksti. Napakka pohjustus ja selkeät parannusehdotukset.

    VastaaPoista
  2. Yhdyn Lottaan. Tekstiä voi lukea ihan oppiakseen. Olettekos muuten huomanneet, että ennen muinoin kun kurkisteli toisten tehtäväpapereita, sai opettajalta pahimmassa tapauksessa nelosen. Nykyään lunttaamista kutsutaan toisilta oppimiseksi - ja järkevä ajatus se onkin. Miksi en oppisi esimerkisi Sinulta, Jaakko, kun kerran voin?

    VastaaPoista
  3. Tulipa lunttaamisesta mieleeni, että aikanaa ala-asteella eräs luokkavanerini lunttasi muistaakseni kolmosen kertotaulua opiskellessamme ja jäi kiinni kertotaulukokeen aikana. Ja nyt, 25 vuotta myöhemmin, hän saa kuulla siitä edelleen. :D

    VastaaPoista
  4. Mitenkäs ne linkit?

    Muistathan, että omat hakutuloksesi omat personoituja ja "todellisia" sijoituksia pystyy näkemään vain eri työkaluilla, kuten GWT ja webceo

    VastaaPoista