maanantai 10. helmikuuta 2014

Mitä on hakukonemainonta? (Tehtävä 8 / Matkailun sähköinen liiketoiminta)

"Josset kykene selittämään sitä 6-vuotiaalle, et ymmärrä sitä itsekään" (Albert Einstein)
Kirjoita blogi 6-vuotiaalle, jossa kerrot, mitä on hakukonemainonta. Näin luki toimeksiannossa. No, haasteistahan me tykkäämme nykyään, ja joku viisas on todennut, että "jokainen vastoinkäyminen täytyy nähdä haasteena, ja haasteet mahdollisuutena..."

Mitä on hakukonemainonta?

Ensin selvitetään pari perusasiaa!


HAKUKONE:

"Hakukone on internet-pohjainen ohjelma, joka etsii jatkuvasti internetistä uusia sivuja eritellen ja liittäen ne hakemistoonsa erityisten hakusanojen mukaan. Näitä hyväksi käyttäen hakukone tulostaa ruudulle käyttäjän syöttämiä hakusanoja lähimpänä olevat sivut." (Lähde: Wikipedia)

MAINONTA:

"Mainonta on osa markkinointiviestintää. Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonta tähtää yleensä myynninedistämiseen, eli tavoitteena on yksinkertaisesti myydä joko heti tai myöhemmin. Mainoksilla tiedotetaan tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä." (Lähde: Wikipedia)

Entäs sitten?


Mitää on hakukonemainonta? Otetaan rautalanka käteen :)

- Hakukonemainonta on maksettua mainontaa hakukoneissa, kuten esimerkiksi Googlessa.
- Hakukonemainonnassa mainoksen maksajan ilmoitus tai mainos näkyvät hakukoneen hakusanalla antaman listan kärjessä.
- Yleisimmin hakukonemainonnan kustannus on "maksu per klikkaus"-idealla.
- Hakukoneen käyttäjä kirjoittaa haluamansa hakusanan, jolloin hakukone nostaa esiin muiden hakutulosten rinnalla myös maksettuja hakutuloksia.
- Hakutuloksena esitettävä maksettu mainos määräytyy yleisimmin hakusanana, sijainnin sekä mainostajan budjetin mukaisesti; Mitä enemmän mainostaja investoi hakusanaan, sitä paremmin hänen ilmoituksensa näkyy hakukoneen tuloksessa.

 

Mainostaja itsekin voi vaikuttaa!

- Mainostaja voi itsekin vaikuttaa hakukonemainonnan tuloksiin ja tuottavuuteen.
- Tärkeintä suunnittelussa on ajatella kuin asiakas!
- Avainsanojen eli hakusanojen muokkauksen apuna on ilmainen Google AdWords-työkalu, joka on helppokäyttöinen.
- Tärkeintä on valita hyviä hakusanoja, jotka vastaavat tuotetta, mutta valita voi myös negatiivisia hakusanoja, joita mainitessa mainostajan ilmoitusta ei näytetä hakutuloksessa.

Ja eiköhän se niin ole, että hakukoneesta löytyy enemmän tietoa, kuin numerotiedustelusta??

5 kommenttia:

  1. Hyvin selitit hakukonemainonnan perusasiat. Minulla oli sama aihe ja oli kiva lukea siitä sinun versiosi. Yrititkö selittää sitä 5-vuotiaalle?

    VastaaPoista
  2. No ongelma on se, että ei ollut lasta, jolle selittää. Sen sijaan oli kolme koiraa, jotka yrittivät kuunnella, mutta oppi ei tainnut mennä ihan perille asti :D

    VastaaPoista
  3. Varmaan riippuu siitä että onko koirat noutajia vai ei. Että ymmärtääkö ne sanan "hae"...

    VastaaPoista
  4. Kyllä niitä taisi kiinnostaa enemmän ne puruluut...

    VastaaPoista
  5. Hyvin tehty, vaikkei ihan ehkä tehtävänantoa noudattanutkaan. Tai sitten selitit tämän todella kirkkaalla kansan pikku toivolle.

    VastaaPoista