maanantai 17. helmikuuta 2014

Konversion parantaminen (Matkailun sähköinen liiketoiminta / tehtävä 10a)

Se, että asiakas päätyy yrityksen nettisivuille, taitaa olla monen firman päätavoite. Tämän eteen tehdään töitä paljon. "Katso netistä" on monta kertaa vastaus, kun asiakas kysyy lisätietoja. Mutta harva taitaa ajatella sitä pidemmälle. Miten saataisiin lopulta asiakas ostamaan nettisivuilta eikä vain surffailemaan niille? Tarvittavan tiedon löytäminen nettisivuilta saattaa olla yllättävän hankalaa, puhumattakaan siitä, että sivuvierailu päätyisi kaupankäyntitilanteeseen.

Perusidea

Internetsivujen suunnittelussa kannattaa noudattaa yksinkertaista perussääntöä, johon riittää  oikeastaan vain kaksi kysymystä ja niihin vastaukset.

1) Mitä pitää tietää?
   - Määrittää kohderyhmä ja tavoitteet.

2) Mitä tarvitaan?
   - Uusia kävijöitä, tehokkuutta ja sitouttamista.

Tämän jälkeen on helpompaa ja mielekkäämpää lähteä kehittämään sivujen rakennetta, sisältöä ja ennen kaikkea lisäämään kaupankäyntiä.

Konversio

Internetsivujen, joilla käydään kauppaa tai joiden tarkoituksena on lisätä tuottoa, konversio tarkoittaa käytännössä kaupankäynnin tuottoa, joka saadaan nettisivujen ansiosta. Käytännössä tätä voidaan mitata konversioarvolla. Konversioarvo lasketaan seuraavasti:

Jos matkailusivun kautta saadaan 100 varausta, ja sivulla on 50.000 latausta, jaetaan varausten määrä sivulatauksilla x 100 = konversioarvo 0,1%. Eli tällöin siis kaikista sivulatauksista vain 0,1% päätyi toteutuneeseen varaukseen.

Käytännössä siis Konversioaste ( % ) = Toteutunut tavoite (kappalemäärä) / Kävijämäärä

 

Konversion kasvattaminen

Jotta nettisivujen konversiota voidaan kasvattaa, tulee ensin selvittää muutamia perusasioita:
- Määritellä tavoitteet
- Oikeiden kävijöiden löytäminen
- Luotettavuuden kasvattaminen
- Käytettävyyden parantaminen
- Sivujen tekninen toiminen niin eri selaimilla kuin mobiililaitteella, tabletilla jne.

Lisäksi sivujen sisällön myyntihenkisyyden kasvattaminen on tärkeää ja ostamisen pitää olla helppoa."Online"-kaupankäynnissä, kuten matkavarauksissa usein konversiota mitataan myös ostotapahtumien määrällä, jotka aiheutuvat tietystä tapahtumasta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi bannerimainonta ja sen kautta tullut kaupankäynti. Tällöin ns. landing pagen eli laskeutumissivun pitäisi olla mahdollisimman hyvin toteutettu. Huonoin tapaus on silloin, jos banneri ei viekään markkinoidun tuotteen tai palvelun sivulle, vaan esimerkiksi firman yleisen nettisivun pääsivulle, josta asiakas joutuisi lähteä etsimään tietoa.

Kehittämistä konversion osalta

Tehtävänä oli valita jokin sivu, jonka konversiota lähtisin kehittämään vähintään viidellä eri seikalla.
Koska en tällä kertaa halunnut valita oman työni sivuja, päätin ottaa kohteeksi jonkin muun  sivun. Itseäni kuitenkin kiinnostaa niin työn kautta kuin muutenkin laivaliikenne toimialana, joten päädyin ottamaan kohdesivukseni Vaasa-Uumaja -reittiä liikennöivän Wasalinen.

                                          Kuvassa Wasa Linen aloitussivu, www.wasaline.fi

Case Wasaline

Kun asiakas on valinnut Wasalinen sivujen markkina-alueen, sekä kielen, ohjautuu hän suomen kielisen sivun valittuaan pääsivulle, jolta asiakas voi lähteä etsimään tarvottavaa tietoa. Kyseessä on uusi yritys, joka aloitti liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välillä vasta vajaa kaksi vuotta sitten.

http://www.wasaline.com/fi/?market=fi-fi
                                                    Wasalinen pääsivu.


Miten parantaisin konversiota?

Tunnelma ja toimivuus

Etusivun tunnelma on hieman haalea ja väritön. Etusivu kaipaisi mielestäni selkeämpiä linjoja, väriä ja houkuttelevaa tunnelmaa. Tekniikka ei myöskään toiminut ihan kunnolla, sillä kun kokeilin muutamalla eri kannettavalla tietokoneella, yhdellä pöytäkoneella, tabletilla ja kahdella kännykällä, oli toimivuudessa isoja eroja. Pöytäkoneella sivu latautui ihan hyvin, mutta esimerkiksi kannettavilla, joissa oli pienemmät näytöt, oli etusivun iso vaihtuva pääkuva liian dominoivassa asemassa ja muuta sisältöä joutui etsimään. Kokeilin myös kahdella älypuhelimella sivuja, mutta kummallakaan puhelimella en päässyt eteenpäin sivusta, jossa olisi pitänyt voida valita kieli ja maa.

Myyntihenkisyys

Myyntihenkisyyttä voisi parantaa nostamalla nettivarausjärjestelmä paremmin esille, sekä tuomalla tarjoukset ja teemaristeilyt varauslinkkeineen paremmin näkyviin. Myyntihenkisyyttä kasvattaisi myös se, että sivujen tarjonta olisi ajan tasalla. Esimerkiksi tätä kirjoittaessani 17.2.2014, oli pelkästään pääsivulla nostoina kaksi teemaristeilyä, joiden ajankohta oli jo mennyt edellisellä viikolla.

Varaamisen helppous

Varaamisessa kiinnittyi huomioni kiinnittyi muutamiin pääseikkoihin. Esimerkiksi jos haluaisit palata varausjärjestelmästä takaisin sisältösivuille, ei se onnistukaan, sillä varausjärjestelmässä ei ole mitään sellaista linkkiä, josta pääsisi takaisin, vaan asiakkaan täytyy mennä nuolinäppäimillä "vanhanaikaisesti taaksepäin". Varausjärjestelmässä pitäisi valita mahdollisia paketteja tai alennuksia, mutta näiden drop down-valikoista ei saakaan valittua mitään. Kun sekavasta etusivusta on päästy eteenpäin, etenee varaus loogisesti.

Ulkoasun pienet yksityiskohdat

Kirjoitusasussa olisi pientä parantamisen varaa, sillä kirjoitusvirheitä löytyi jonkin verran tekstin sisällöstä. Myös navigoinnissa oli päällekkäisyyttä, toisaalta myös epäloogisuutta. Hinnat-valikosta löytyi niin lippuhinnat, ravintolahinnat ja a la carte-hinnat. Vähän sekavaa. Myös kuvien resoluutiossa oli hieman toivomisen varaa osittain, sillä esimerkiksi jotkin artistikuvat olivat resoluutioltaan käsittämättömiä...

Risteilytuotteen kehittäminen

Vaasa-Uumaja -linjan suuri haaste on se, ettei reitillä saa myydä verovapaasti tuotteita myymälässä. Yhtiö on kuitenkin mukavasti ottanut valikoimaansa teemalähtöjä, kuten lastenristeilyjä, tanssiristeilyjä ja hotellimatkoja. näitä voisi kuitenkin vielä enemmän nostaa esille siten, että Vaasasta lähtevälle risteilylle tulisi houkutteleva imago. Shoppailua, viihdettä ja hyvää ruokaa - sitä tarjoaa myös etelämmässä liikennöivät laivat. Tähän samaan olisi Wasalinella myös mahdollisuus.

Yhteenveto

Wasaline on uusi yritys, joka on lähtenyt käytännössä 0-tasolta liikenteeseen. Omalta osaltani nostan hattua sille, että aikanaan vuosikymmeniä kukoistanut, sittemmin EU:n myötä surkastunut laivalinja on saanut uuden elämän Wasalinen myötä. Jos Wasalinen nettisivujen graafinen ulkoasu olisi hieman "eläväisempi" ja kaikilla laitteilla toimivampi, tekstien ja kuvien sisältö 100% oikein, tuotteet ja paketit näkyvämmin esillä varauslinkkeineen ja varausjärjestelmän pääsivu selkeämpi, olisi sivu erittäin toimiva mielestäni. Tästä on siis hyvä jatkaa eteenpäin.

7 kommenttia:

  1. Erityisen mukava oli huomata että tehtävää varten olit tehnyt kokeellista tutkimusta eri tietokoneilla. Tykkäsin tämän postauksen selkeydestä alaotsikkoineen. Aika paljon vinkkejä sinulla olisi antaa kilpailijalle!

    VastaaPoista
  2. Mikä on sinun mielestäsi kyseisen yrityksen nettisivujen etusivujen tavoite?

    VastaaPoista
  3. Tavoite lienee saada asiakas kiinnostumaan, innostumaan ja ostamaan. Mutta ehkä vähn kehitettävää olisi??

    VastaaPoista
  4. Varmaan se on tavoite. Mutta itselleni tulee ainakin tunne, että mitähän nappulaa tässä pitäisi painaa. Asiakkaalle kuitenkin pitäisi tehdä hyvin yksinkertaiseksi mitä pitää tehdä ja miten toimia. Ei nyt ainakaan heti etusivulla tule tunnetta, että täältä haluan ostaa jotain nyt heti!

    VastaaPoista
  5. No niin Jaakko. Muutaman välipostauksen jälkeen takaisin omalle tasollesi. Hienoa!

    VastaaPoista