torstai 25. syyskuuta 2014

Elämyksiä verkossa

Elämykset verkossa -kurssi on melkein takanapäin. Pakko myöntää, että kurssin lopputehtävänä olleen esseen kirjoittaminen oli haastavampaa kuin aluksi luulin. Viimeksi olen tuollaisia tekstejä kirjoitellut kolme-neljä vuotta sitten, kun opiskelin ylemmän AMK:n Palveluliiketoimintaa restonomi, ylepi AMK -opinnoissani.

Alla hieman tiivistystä tekstini sisällöstä. Lopussa pohdintaa myös elämysten tulevaisuudesta.

Elämykset verkossa

Jaoin työni käsittelemään neljää eri pääaiheitta:
  1. Internet ja sen hyödyntäminen kaupaankäynnissä
  2. Elämys ilmiönä ja bisneksenä
  3. Elämysten toteuttaminen verkossa
  4. Elämykset tulevaisuudessa
Pääkohdat:

Internet ja sen hyödyntäminen kaupankäynnissä

  • Internetiä on hyödynnetty matkailupalveluissa kunnolla vasta alle kymmenkunta vuotta.
  • Internet on kuitenkin tullut jäädäkseen kauppakanavana, koska ostajien määrä kasvaa koko ajan, se on kustannustehokas, mahdollistaa elämykset ja on auki käytännössä 24/7/365.
  • Suomessa nettikaupasta matkailu- ja elämyspalvelut ovat suurin tuoteryhmä nettikaupassa, sillä meillä vuosittaisesta yli 10 miljardin euron nettikaupankäynnistä matkailu- ja elämyspalvelut ovat noin 3,6 miljardia euroa. Tosin nämä luvut ovat jo muutaman vuoden vanhoista tilastoista. Huomioitavaa on kuitenkin se, että 3,6 miljardista vain 13% on ulkomaalaisten yritysten osuus; suurin osa nettikauapnkäynnistä matkailussa tehdään siis kotimaisten yritysten kanssa.
  • Nettiostajissa suhteellisesti eniten kasvaa iäkkäiden osuus; alle 45 vuotiaista käytännössä kaikki käyttävät jo nettiä. (Sorry, yli 45v henkilöt, tarkoitus ei ole harrastaa ikärasismia tässä.)

Elämys ilmiönä ja bisneksenä

  • Elämys on kokemuksen alakäsite. Kaikki elämykset ovat kokemuksia, mutta kaikki kokemukset eivät ole elämyksiä.
  • Elämys on myös jonkinlaiseen nautintoon johtavaa kuluttamista. Nautinto voi olla henkistä, fyysistä tai molempia. Jokainen yksilö kuitenkin kokee elämyksen individuaalisesti, mikä tekee elämyksen tuottamisesta massalle haasteellista.
  • Elämystalous on ilmiönä melko uusi, ensimmäiset tieteelliset lähestymiset ovat vasta 1970-luvulta.
  • Elämystä hyödynnetään paljon videoissa ja mainoksissa, joten jopa pyykinpesusta on saatu elämys.
  • Koska ihminen ostaa enemmän tunteella kuin järjellä, tukee elämys ostopäätöstä.
  • Elämystä suunnitellessa ja tuotteistettaessa on hyvä apu elämyskolmio, jonka avulla voidaan yhdistää sekä kuluttajan että palvelun ominaisuudet, jotta yksilöllinen kohtaamisen lopputulos olisi mahdollsiimman positiivinen sekä kuluttajan että palvelun tuottajan kannalta.

Elmysten toteuttaminen verkossa

  • Verkkopalvelua ja elämystä pitää kehittää jatkuvasti, muuten kilpailijat ajavat ohi.
  • Kehittäminen on jatkuva prosessi, johon on hyvä ottaa asiakas mukaan suunnitteluun ja testaukseen.
  • Myös hullut ideat ovat tervetulleita, yleensä parhaat elämykset pohjautuvat hulluihinkin ideoihin!
  • Elämyksen johtaminen vaatii uutta johtajuutta, vanhat johtamismallit ja ajattelutapa eivät vie elämykseen yhtä riittävästi.
  • Liiketoiminnallisesti parhaat elämykset tuottavat paljon €:tä, mutta toki elämyksiä on myös yhteiskunnallisia, some-ilmiöitä ja silkkaa huuhaata.
  • Prosessin voi tiivistää alla olevan kuvan mukaisesti.
Asiakaslähtöisen elämyksen kehitysprosessi.
Pohjautuen Verkkokaupanvallankumouksen artikkeliin.

Elämykset tulevaisuudessa

  • Elämystalous sai alkunsa siitä, kun kaikki oli jo ihan hyvin, mutta ihminen halusi koko ajan enemmän ja enemmän.
  • 3D-printterillä saa tulostettua elämyksiä, mutta se on jo ihan so last season!
  • 4D-printteri tekee tuloaan.
  • Mennäänkö osittain jopa back to basics?
  • Onko tulevaisuuden elämys se, että maapallon saastuttua ihmiset katsovat hologrammitekniikalla ja 4D-tulostimien avulla haikeita elämysvideoita menneisyydestä Lapista ajalta, jolloin vielä oli lunta ja pakkasta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti